Gå til hovedindhold

Børnehuset Amaliegården

Amaliegården er en integreret afdeling i Beder med ca. 52 børn i alderen 0-6 år fordelt på en vuggestuegruppe og to børnehavegrupper.

  • Læs op

Indhold

    Vi prioriterer at give alle børn en udfordrende hverdag, med god tid til at lege, udvikle venskaber samt udforske verden.

    I Amaliegården kender alle børn og voksne hinanden. Vi har det sjovt sammen og er gode til at passe på hinanden. 

    I Amaliegården arbejder vi målrettet på at styrke børnenes sociale kompetencer, deres selvværd og deres lyst til at lære og udforske verden. Vi arbejder desuden med udgangspunkt i de seks styrkede læreplanstemaer, ud fra en anerkendende pædagogik.

    Sådan ser her ud

      Til hver stue er der knyttet faste voksne. Vi arbejder også meget på tværs af stuerne, så alle børn og voksne kender hinanden. Alle børn er knyttet til en primær stue med plads til at færdes frit i huset. På legepladsen afgør børnenes legerelationer, hvor de leger.

      I Amaliegården arbejder vi efter Nest-principperne. Det afspejles i vores børnesyn. Vi arbejder ud fra, at alle børn gør det bedste de kan i en given situation. Det er de voksne, der skal gøre noget anderledes. 
      Børn er mere ens end de er forskellige og bør, når det er muligt, lære og udvikle sig sammen. Alle børn har krav på at opleve, at de hører til i et fællesskab.

      Vi arbejder med struktur og overblik for alle. Bl.a. via faste rutiner i løbet af dagen og visuel støtte. Visuel støtte er billeder af børnenes hverdag så som: det tøj de skal have på ud, det barn der skal dele madpakker ud, hvilken børnegrupper børnene tilhører, hvad børnene kan lege med, time timer til at hjælpe med at overskue tiden osv.

      Vi har fokus på børnenes positive adfærd og kaster lys på de situationer, hvor børnene lykkes. Vi har fokus på ros og anerkendelse.

      Vi har fokus på at styrke børnenes indre styring og selvregulering med henblik på, at børnene kan tage styring i eget liv. Det gør vi bl.a. ved, at børnene har mulighed for at holde pauser i løbet af dagen. Enten i en lille gruppe af børn eller alene, hvis det er, hvad der er brug for. Vi har indrettet vores hus, så det er muligt.

      Vi arbejder med fokus på fællesskabet og klare voksenroller, hvilket betyder, at vi lærer af hinanden og inspirerer hinanden i arbejdet med børnene.

      Hele personalegruppen i Amaliegården har været på aktionslæringsforløbet Nest møder dagtilbud.

      Dagligdagen er præget af en veksling mellem leg og fordybelse, udeliv og bevægelse, tur ud af huset og meget mere.

      DAGENS AKTIVITETER

      Kl. 6.30: Amaliegården åbner. Enten er vi på legepladsen eller på en af stuerne.

      Kl. 9.00 - 9.30: Vi holder samling på stuen, hvor børnene spiser deres frugtmadpakke. 

      Kl. 9.30 -10.45: Laver vi forskellige pædagogiske aktiviteter, så som kreative aktiviteter, bevægelse, dialogisk læsning, udeliv osv.

      Kl. 10.45: Spiser vi frokostmadpakker.

      Kl. 12.00 - 14.00: Sover vuggestuebørnene til middag, og børnehavebørnene er på legepladsen.

      Kl. 14.00 -16.00: Vi spiser eftermiddagsmadpakker, hvorefter vi leger inde eller ude.

      Kl. 15.45 - 17.00: Samles vi på en af ​​stuerne, i fællesrummet eller udenfor. Vi rydder op og lukker Amaliegården.

      NB. Vi lukker kl. 16.30 mandag og fredag

      Madpakker

      I Amaliegården har forældrene pt. valgt, at børnene selv medbringer mad til dagen. Det betyder, at børnene har en lille frugtmadpakke med til kl. 9, en frokostmadpakke de spiser ca. kl. 11 og en eftermiddagsmadpakke, de spiser ca. kl. 14.

      Til alle måltider serverer vi vand.

      Sundhedsstyrelsens anbefaling om mad til de mindste

      Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man ikke giver børn under tre år rå gulerødder, nødder, popcorn og andre hårde fødevarer, da de kan få det galt i halsen. Derfor skal det ikke med i vuggestuebørns madpakker.

      Se vores fødevaresmiley:

      Vi stemmer om det

      Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

      Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

      Når du henter og bringer

      Morgenstunden i Amaliegården er en hyggestund, hvor vi tager godt imod dit barn, får vinket farvel og eventuelt får en snak med dig som forælder.

      Når du kommer og går, skal du tjekke dit barn ind og ud på komme-gå skærmen i gangen ved køkkenet. 

      Du skal løbende holde dig orienteret via Aula. I Aula fortæller vi om livet i Amaliegården.

      Ved sygdom

      Hvis dit barn er syg, skal du taster det ind i Aula under Komme/gå-modulet under 'Fravær'.

      Vi kontakter dig altid, hvis dit barn bliver syg i løbet af dagen, idet et sygt barn har behov for særlig omsorg og ro.

      I Børn og Unges pjece 'Rask eller syg?' kan du læse anbefalingerne for, hvornår dit barn skal blive hjemme fra institutionen.

      Fødselsdage

      Når dit barn har fødselsdag, vil vi gerne være med til at at fejre det. Du kan invitere stuen hjem til en fødselsdagsfest en formiddag, eller vi kan fejre det i Amaliegården.

      Sikkerhed i Amaliegården

      Vores sikkerhedsregler er:

      • Indgangslågen skal altid være lukket. Kun voksne må åbne lågen.
      • Der må ikke være snore i børnenes tøj, og de må ikke bruge halstørklæder eller cykelhjelm på legepladsen. 
      • I vuggestuen serverer vi ikke hårde fødevarer som gulerødder, mandler og nødder med mindre de er kogt, hakket eller revet, da hårde fødevarer giver risiko for kvælning hos små børn.

      Få indflydelse på hverdagen

      I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag.

      Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

      Samarbejde med forældre

      Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

      Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

      Dit barns udvikling og trivsel

      Forældrerådets kommentarer til det uvildige tilsyn i Amaliegården, april 2024

      I forældrerådet har vi gennemgået rapporten for det uvildige tilsyn i Amaliegården. Vi
      er enige i de beskrivelser, rapporten indeholder. Herunder følger vores syn på
      rapportens tre fokusområder.


      Børnefællesskaber, børneperspektivet og børn i sårbare og udsatte positioner


      I dagligdagen kan vi som forældre genkende rapportens positive beskrivelser af
      interaktionerne mellem børn og personale. Vi oplever en stabil personalegruppe,
      med et godt samarbejde og en tydelig kommunikation.
      Vi oplever, at personalet har et godt øje for, hvordan de inkluderer børn i sårbare
      positioner ind i børnefællesskaberne med tilpasning til det enkelte barns behov.
      Vi ser positivt, hvordan personalet i Amaliegården arbejder ud fra den
      grundlæggende tilgang, at “børn altid gør det bedste, de kan i en given situation”.
      Derudover er det også tydeligt for os, hvordan personalet arbejder med NEST,
      hvilket bl.a. afspejles ved børnesynet, den daglige struktur på stuerne og brugen af
      piktogrammer.


      Sproglige læringsmiljøer


      Vi kan som forældre genkende, hvordan der arbejdes med de sproglige
      læringsmiljøer i Amaliegården f.eks. ved at der læses bøger i mindre børnegrupper,
      tilpasset børnenes alder, hvorefter der arbejdes med bøgerne på forskellig vis.
      Derudover har Amaliegården indført hatteteater, hvor børnene kan bidrage og præge
      med deres sproglige inputs.
      Året rundt arbejdes der desuden med temaer (f.eks. jul, høst, påske eller fastelavn).
      Dette giver anledning til tematiske refleksioner blandt børnene, som vi oplever, de
      efterfølgende tager med videre ud i hjemmene.


      Forældresamarbejdet


      Forældresamarbejdet er tillidsbaseret og involverende, som det også er beskrevet i
      rapporten. Vi har oplevelsen af, at vi altid har mulighed for at tale med personalet,
      hvis vi har spørgsmål til eller bekymringer om vores børn. Vi oplever ligeledes, at
      personalet tager kontakt til os forældre både med positive dagligdags anekdoter om
      vores børn såvel som udfordringer omkring børnene, vi kan samarbejde om at løse.
      Vi oplever en stærk, vedvarende mulighed for tilknytning til institutionen, der bl.a.
      kommer til udtryk ved, at vi flere gange årligt bliver inviteret på besøg i
      Amaliegården. Det sker bl.a. til arbejdsdag, julehygge, nære- og kæredag og
      sommer-fællesspisning på stuerne, hvor der er en hyggelig og uformel stemning. Her
      oplever vi, at der bygges bro mellem institutionen og hjemmet, og at vores børn er
      stolte af at vise “deres andet hjem” frem. Til disse arrangementer er der desuden
      rigtig god opbakning og stort engagement fra forældregruppen.

       

      Sidst opdateret: 7. november 2024