Gå til hovedindhold

Børnehuset Eghovedvej

Børnehuset Eghovedvej er en integreret afdeling, normeret til 29 vuggestuebørn og 45 børnehavebørn. Du er meget velkommen til at kigge forbi og få en rundvisning og snak om hvordan vores hverdag er.

  • Læs op

Indhold

    Hvad kendetegner Børnehuset Eghovedvej?

    • Udeliv og naturlegepladser
    • Leg som bevidst pædagogisk redskab
    • Venskaber på tværs af alder
    • Unikke fysiske rammer
    • Varm og positiv stemning, blandt børn, personale og forældre

    Dette er blot nogle af de sætninger, forældrerådet beskriver vores hus med.

    Velkomstpjecen 'Velkommen til Eghovedvej'

    Videoklip fra aktiviteter og leg på Eghovedvej

      Børnehuset åbner kl. 6.30, hvor vi alle starter i fællesrummet eller udendørs. Derefter ser dagene forskellige ud, alt efter om det er i vuggestue og børnehaven. 

      Grundtanken er, at understøtte det levede liv og børnefællesskaber.

      6.30 - 9.00

      Morgenstunden går med at modtage børn, så børnene og deres forældre kan få sagt på gensyn til hinanden på en god måde.
      Nu kan børnene gå i gang med at lege — de kan selv igangsætte lege med hinanden eller deltage i de voksenstyrede aktiviteter. 
      Det er kun i vuggestuen, der holdes formiddagssamling og frugt kl. 8.30. 
      Samlingen er et vigtigt pædagogisk redskab, som kræver de voksnes nærvær — derfor vil vi gerne undgå de fleste forstyrrelser omkring aflevering, da det bryder fællesskabet i samlingen.

      Formiddagen

      Om formiddagen er vi flest voksne på arbejde, og her etablerer vi mindre aktivitetsgrupper i både vuggestue og børnehave.

      10.30 - 12.00: spisning og putning

      I vuggestuen spiser børnene, når de er sultne og trætte, det kan godt være før for de mindste. Børnehaven har samling og spiser efterfølgende

      12.00 - 14.00

      De fleste vuggestuebørn sover, men børn, som sover to lure, er oppe.
      Børnehaven går ud på legepladsen.

      Eftermiddagen

      Børnene tages op af deres middagssøvn, og der spises eftermiddagsmad
      Herefter er der mulighed for leg ude eller inde afhængig af vejret. Rollelege, tegne, klippe klistre, bygge med LEGO, spille spil m.m.

      Ved 15.30 - 17.00 (16.30 mandage og fredage)

      Samles børnene fra vuggestuen og børnehaven i institutionen og vi hygger den sidste tid.

      Vi har køkkendame i Børnehuset Eghovedvej, der laver virkelig god og spændende mad. Hun bruger vores egne grønsager, bær og krydderurter. Børnene deltager i køkkenet som en pædagogiskaktivitet. Vi har besøg af jæger og fiskemand, som en del af madkulturen

      Vi giver vuggestuebørnene frugt og rugbrød kl. 8.30 i forbindelse med samling.

      Børnehavebørnene har mulighed for et stykke rugbrød som stilles frem ved ni tiden.

      • Vi bestræber os på at skabe en hyggelig atmosfære omkring vores måltider. 
      • Vi har fokus på de gode sprogmiljø og fokuserer derfor på at bruge måltiderne til at udvikle børnenes sproglige kompetence. Børnene fortæller til hinanden - øver sig i at lytte - modtager beskeder m.m.
      • Vi øver børnenes selvhjulpethed - de skal selv øse maden op - hælde vand op m.m.
      • Vi gør alt for at måltiderne bliver et tidspunkt hvor børnene trives og derfor giver vi os god tid til at spise med hinanden. Vi ser samværet i måltiderne som en vigtig faktor til udvikling af den sociale kompetence.

      Til begge måltider opfordrer vi jer forældre til at tænke sundt.

      Fødevaresmiley

      Se her vores fødevaresmiley:

      Vi stemmer om det

      Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

      Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

      Vi har fokus på forældresamarbejde og forældreinddragelse.

      Forældresamarbejdet er en vigtig del af arbejdet i daginstitutionen. Derfor bliver forældre inviteret til forældrecafé og samtaler.

      I løbet af tiden på Eghovedvej bliver I tilbudt planlagte samtaler om barnets trivsel og udvikling:

      • En opstartssamtale, når jeres barn starter i vuggestue eller børnehave
      • En status-udviklingssamtale, når barnet er på vej i børnehave, samt opstartssamtale ved start i børnehave. Kontaktpædagog fra både vuggestue og børnehave deltager i mødet.
      • En status-udviklingssamtale ca. ½ år inden skolestart
      • Der bliver tilbudt forældrecafé to gange årligt, hvor dialogbaserede emner tages op.

      Hvis du eller vi finder det nødvendigt, er det altid muligt at finde tid til en yderligere samtale om jeres barns trivsel og udvikling.

      Ledelsen har fokus på, hvordan vi inddrager forældrenes kompetencer i forskellige opgaver indenfor vidensdeling og formidling. Emnerne tager vi op på forældrerådsmøderne.

      På Eghovedvej har vi desuden nogle traditioner som, ud over at markere årets gang og giver børnene nogle dejlige oplevelser, er med til at skabe et godt samarbejde mellem personale og forældre og desuden giver forældregruppen mulighed for at lære hinanden bedre  at kende.

      Forældre / børn / personale arrangementer

      • Forældrearbejdsdag
      • Besøgsdag/blomsterdag
      • Sommerfest
      • Julefest med juletræ, julemand osv.

       Børn / personale arrangementer

      • Fastelavnsfest med tøndeslagning og forskellige lege.
      • Julefrokost for børnene inden juleferien
      • ...og mange flere arrangementer.

      Få indflydelse på hverdagen

      I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på denne lader hver dag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

      Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

      Samarbejde med forældre

      Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi ønsker at skabe en hverdag, hvor børnene på egne præmisser får mulighed for at udforske børnelivet, uden for megen indblanding og kontrol fra voksne.

      Børn har krav på nærværende voksne - voksne, der både har øje for det enkelte barn og for hvad der rører sig mellem børnene.

      Respekten for det enkelte barn og evnen til indlevelse og nærvær er hjørnesten i vores pædagogik. Igennem legen udvikler børnene venskaber, fantasi, kreativitet og afprøver grænser - alt sammen noget, der gør børnene i stand til at kunne agere i det sociale liv.

      Hos os er læring ikke skoleindlæring, men en procesorienteret øvelse for barnet i at tilegne sig de personlige kompetencer, der er altafgørende for at få et liv med gode relationer til andre mennesker.

      I relationerne med børn og voksne tilegner barnet sig konkret læring og færdigheder indenfor: sprog, fysisk udfoldelse, viden om naturen, viden om kulturelle udtryksformer og værdier mm

      Vi støtter børnene i deres initiativer og gode ideer og skaber derigennem en hverdag, der er en god blanding af børnenes egne initiativer og aktiviteter igangsat af os voksne.

      Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

      Dit barns udvikling og trivsel

      Handleplan for Børnehuset Eghovedvej maj 2024 og fremadrettet 2024

      Her kan du følge med i, hvad vi arbejder med i forhold til forskellige punkter i vores handleplan. Handleplanen er udarbejdet i forlængelse af det uvildige pædagogiske tilsyn, der blev ført i marts 2024. Tilsynsrapporten kan du finde nederst.

      Emnerne i handleplanen står ikke i prioriteret rækkefølge.

       

      Ledelse og medarbejdere

      'Stærkt fokus på opstart for nye medarbejdere og løbende opfølgning' - igangværende indsatser

      • Der er nu en fast personalegruppe i institutionen.
      • Stærkt fokus på at onboarde alle ny medarbejdere, med forløb på 1. dag efter 1 uge, efter 1 måned efter 2 måneder.
      • Mentor ordning for nye medarbejdere, hvor der kan sparres og vejledes i forhold til driftsmæssige spørgsmål.
      • PL deltager i alle møder i institutionen, der arbejdes på alle møder med SLF og progressionsmodellen i forhold til pædagogiske tiltag i institutionen.
      • Kompetenceudvikling til alle medarbejdere.
      • Faste vikarer bruges og fastholdes i huset.

      'Kompetenceudvikling for alle medarbejdere' - igangværende indsatser

      • Kompetenceudvikling dag 1 er afholdt d. 13/5-24 med relationskompetencen som emne.
      • Hvordan møder vi børnene, og skaber gode relationer til alle børn?
      • Der arbejdes med at møde børnene relationskompetent.
      • Der er pædagogisk fokus på arbejdet med overgange, da overgange er en vigtig del af læringsrummene i den pædagogiske praksis. 
        I arbejdet med overgange er der herunder et stærkt fokus på, at medarbejderne ser filmklip af egen praksis - dette i samarbejde/sparring med inklusionsvejleder og pædagogisk fagkonsulent.

       

      Vi er optaget af, at alle børn skal have en tryg relation til os voksne, da den trygge tilknytning har stor betydning for barnets selvregulering og samspil med andre. Vi handler relationskompetent ved blandt andet at udvise åbenhed i mødet med barnet om at forstå dets virkelighed

      Inklusionsvejlederen og dagtilbudslederen deltager i kompetenceudviklingen af huset som et led i handleplanen

      Pædagogiske indsatser

      'Sprogvurderinger afholdes' - igangværende tiltag

      • Oversigt for sprogvurderinger som skal laves, hænger tilgængelig for alle pædagoger.
      • Etableret afkrydsningssystem så frister overholdes.
      • Der ophænges tal og bogstaver i institutionen.
      • Ny sprogpædagog i institutionen.


      Opgradering af læringsmiljøer

      • Der arbejdes med at opkvalificere eksisterende læringsmiljøer.
      • Overgange som læringsmiljø
      • Måltidet som læringsmiljø

       

      Vi skaber læringsmiljøer i både planlagte og spontane aktiviteter - her ses et eksempel på den traditionsbundne overlevering fra vuggestue til børnehave, hvor alle børn inddrages

      Der ligger et stort pædagogisk arbejde i forbindelse med måltiderne. Børnene øver sig fx i at være deltagende ved selv at øse mad/vand op (eller pege/bede om tingene), sende videre til sidemakkeren, tage del i samværet og meget mere

      'Organisering i hverdagen' - igangværende indsatser

        • Der er på teammøder arbejdet med strukturplanen og de aftaler som indgås.
        • Personalet forpligter sig til at overholde de aftaler de indgår, skaber forudsigelighed for hele institutionen.
        • Der laves grupper som alle børn kan indgå i og som alle børn er en del af.

       

      Vi har fokus på at vælge aktivitets- og organiseringsformer, der bidrager til læring, udvikling og børnefællesskaber. Her laver gruppen en velkendt aktivitet, hvor alle børn deltager og har mulighed for at få øjnene op for hinandens styrker og påfund

      'Etablering af evalueringskultur' - igangværende indsatser

        • Personalet arbejder med data og progressionsmodellen på alle møder.
        • Øvebaner etableret i forhold til at arbejde datainformeret.
        • Personalet har data med til alle møder, som vi arbejder med i hele gruppen.


      'Understøttelse af de pædagogiske læringsmiljøer i vuggestue og børnehave' - igangværende indsatser

      Vi arbejder med et særligt fokus på de fire læreplanstemaer nedenfor. Læreplanstemaerne er hver især indsat i vores årshjul over en 3-måneders kadence:

      • Kommunikation og sprog
      • Natur, udeliv og science
      • Kultur, æstetik og fællesskab
      • Krop, sanser og bevægelse

       

      Det pædagogiske personale er i øjenhøjde med børnene og understøtter børnenes sproglige udvikling gennem øjenkontakt, gestik, tale og indlevelse i, hvad børnene er optagede af

      Maj er natur-, udeliv- og science-måned. Vi kom helt tæt på naturens små liv under vores krible-krable tema

      Børnene er aktivt deltagende i at lære og forstå sammenhænge i naturen og omverdenen

      'Fokus på det æstetiske' - igangværende indsatser

      • Forældrearbejdsdag hvor der blev ryddet op

      • Nære/kære dag, hvor bedsteforældre og andre vigtige mennesker i barnets liv kommer på besøg. Børn og voksne planter sammen en blomst i institutionen.

      Forældresamarbejdet

      'Tæt tilknytning af forældregruppen og forældrerådet' - igangværende indsatser

      • Tilsynet kommer op på alle forældrerådsmøder.
      • Der lægges løbende ud på AULA og hjemmesiden i forhold til, hvad der arbejdes med i tilsynet og den pædagogiske praksis generelt.
      • Ugebrev fra vuggestue og børnehave.

      'Kommunikation til nye og kommende forældre' - igangværende tiltag

      Der er udarbejdet nyt materiale til forældre.

       

      Opfølgende tilsynsmøde, november 2024

      Der har d. 5/11-24 været opfølgende tilsynsmøde med feedback fra nye observationer.
      Tilsynet peger på, at der er god udvikling i vuggestuen og udvikling i børnehaven.
      Tilsynet kan se, at der har været arbejdet med alle opmærksomhedspunkter, og at der har været en god proces med de 2 understøttende personer i henholdsvis børnehaven og vuggestuen.
      Eghovedvej ligger nu i tilstrækkelig kvalitet, men vi forsætter med at udvikle på vores praksis.

       

      Tilsynsrapport fra marts 2024

      Sidst opdateret: 7. november 2024