Gå til hovedindhold

Børnehuset Smilehullet

I Smilehullet giver vi børnene alderssvarende udfordringer, lærer dem at udvise rummelighed og viser dem, hvordan man deler værdien af de små og store øjeblikke.

Smilehullet
  • Læs op

Indhold

    I Smilehullet arbejder vi med stærkere læringsfællesskaber, hvor vi støtter vores børns udvikling og trivsel, ved at give dem omsorg og nærvær til: En god start på dagen og livet.

    Vores ønske er at børn og forældre får en oplevelse af at blive set, hørt og forstået i et trygt og fagligt miljø.

    Smilehullet bor i nybyggede lokaler på Fuldenvej 140. Vi har derfor gode fysiske rammer, der er tidssvarende med hensyn til indeklima, affaldssortering og arbejdsmiljø for børn og voksne, der også er med til at skabe de bedste pædagogiske betingelser og udviklingsmuligheder for vores børn.

    Du er velkommen til at besøge os og få en rundvisning.

    Se og hør vores velkomstsang

    Overblik over fællespasning i dagtilbuddet

    Ferie og fællespasning 2024

    På særlige dage om året har vi fællespasning. Familier, der ikke holder fri disse dage, har mulighed for at benytte muligheden for fællespasning. Vi tilstræber at der er en kendt voksen med fra egen afdeling under fællespasningen, men vi kan ikke garantere det.

    Sådan ser her ud

    Legeplads
    Smilehullet
    gang
    Tumlerum

      Smilehullet er delt op i en vuggestue og børnehave afdeling, med tre stuer i hver, foruden vores fællesrum.

      Vuggestuen:

      • Gul stue
      • Rød stue
      • Blå stue

      Børnehaven:

      • Orange stue
      • Lilla stue
      • Grøn stue

      Vi har et tumlerum og et motorikrum, der benyttes af alle børn i huset til leg og fysiske aktiviteter. Vi mener, at alle børn skal have mulighed for at styrke deres motoriske færdigheder igennem en kontinuerlig pædagogisk indsats med udgangspunkt i læreplanstemaet Krop og bevægelse

      Vi har også et stort fællesrum samt et KREArum, hvor børnene kan udfolde sig kreativt i forskellige pædagogiske aktiviteter. Vores ønske er, at alle børn skal opleve æstetiske læringsmiljøer, hvor kreativiteten kommer til udtryk på mange forskellige måder.

      Derudover har Smilehullet også en stor og inspirerende legeplads med god plads til udelege. Et uderum, der benyttes hele året rundt, da naturen for os er en vigtig bidragsyder til alle børns trivsel, udvikling og læring.

      Vi har følgende ugestruktur:

      • Mandag er vores ”ude dag”, hvor alle aktiviteter for børnehavebørnene foregår fælles på legepladsen. Vuggestuebørnene har aktiviteter ude eller på stuen, afhængigt af vejret.
      • Tirsdag, onsdag og torsdag er der aktiviteter stuevis.
      • Fredag ​​er vores fællesdag, hvor børnene leger sammen på tværs af stuerne, og huset summer af liv, hygge og leg.

      Der er fælles (både børnehaven og vuggestuen) morgenåbning i det store fællesrum indtil kl. 7.30 og fælles eftermiddagslukning ude eller i det store fællesrum, fra kl. 16.00 hver dag.

      Det giver tryghed hos børnene, når der er en klar forudsigelighed. Derfor vægter vi forberedelse og rutiner i hverdagssituationer, som følger deraf har børnene også faste siddepladser eller spisegrupper og sovesteder. Hos os sover børnene efter behov — dette aftalt i samarbejde med forældrene.

      Vi vægter fællesskabskulturen højt og tilskynder derfor børnene til at hjælpe hinanden samt at indgå i forskellige sociale relationer. Børnene hjælper derudover også med praktiske ting som at dække bord og at rydde op.

      Smilehullet har tre vuggestuegrupper normeret til 12 børn på hver stue og 3 aldersopdelt børnehavegrupper med en samlet normering på 73 børn.

      Dagens aktiviteter

      Vores dag er struktureret således:

      Kl. 6.30 åbner Smilehullet. Hele Smilehullet møder ind i Fællesrummet. De børn der har deres morgenmad med, spiser her mellem kl. 6.30- kl.7.30. Små aktiviteter sættes i gang med børnene.

      Kl. ca. 7.30 leger børnene på deres egen stue eller i puderummet / tumlerummet.

      Kl. ca. 9-12 samles børnene på deres egen stue/fællesrum, hvor der foregår planlagte aktiviteter, samt spises formiddags - og storemadpakker. Vuggestuens stuer: Gul, Rød og Blå samt børnehavens Orange stue spiser kl. 9.00 og kl. 10.30. Børnehavens stuer: Lilla og Grøn spiser kl. 9.00 og ca. kl. 11.00.

      Kl. ca. 12 kommer de børn, der ikke skal sove, på legepladsen. Vuggestuens børn sover i krybberummet og tumlerummet. Børnehavens børn sover i Junglerummet.

      Kl. ca. 13.30 spiser børnehavebørnene deres eftermiddagsmadpakke, kl. 14.00 spiser vuggestuebørnene deres eftermiddagsmadpakke.

      Alt afhængigt af vejr og vind er vi enten ude eller inde om eftermiddagen.

      Kl. 17 lukker Smilehullet, om mandagen og fredagen kl. 16.30.

      Børnehaven er ude hver dag og spiser ofte deres madpakker på legepladsen. Uanset om det regner, eller solen skinner, kan vi sidde i skygge for solens stråler eller i ly for regnen, under halvtaget eller legepladsens træer. Vuggestuen er også ude hver dag, men spiser oftest deres madpakker på stuen.

      I børnehavens aldersopdelte stuer vægter vi:

      Orange stue - Yngste gruppen

      En hverdag, hvor der er tid og ro til at arbejde med selvhjulpenhed. Her bruger vi tid på at lære børnene selv at tage tøj på og af, at blive fortrolige med at slippe bleen og gå på lille eller stort toilet. Vi lærer dem at vaske hænder inden vi spiser og ved aktiviteter, hvor hænderne skal være rene. Vi skaber faste ritualer og rutiner i børnenes hver dag.

      En hverdag, med målrettede aktiviteter, som tager udgangspunkt i de 6 læreplanstemaer med hensyn til alder, køn, interesse og formåen. Vi prioriterer rim, remser, sange og oplæsningsbøger i hverdagen -både ved samling og i løbet af dage, hvor vi stræber efter nærvær og fordybelse.

      En hverdag, der veksler mellem organiserede aktiviteter og fri leg. Vi oplever, at den frie leg styrker børnenes fantasi og skaber grobund for at danne nye sociale relationer. De organiserede aktiviteter kan skabe kendskab til noget nyt, under trygge og hensigtsmæssige rammer. På stuen har vi placeret alderssvarende legetøj.

      Lilla stue - Mellem gruppen

      En hverdag, hvor vi har fokus på socialiseringsprocessen - det at gå fra ”jeg” til ”vi”. Vi arbejder med at bevidstgøre børnene om de spilleregler, der findes i et velfungerende fællesskab og lægger stor vægt på at bruge tid på at guide og vejlede børnene om at navigere rundt i dette.

      En hverdag, hvor vi arbejder bevidst med at skabe en kultur, hvor glæden ved at give og modtage har stor vigtighed, at fornemme egne og andres grænser og at lære at respektere disse. Børnene øver sig med vores hjælp på at få sagt til eller fra og at lægge mærke til, hvilke følgere og konsekvenser, der følger med. 

      En hver dag hvor vi i det sociale fællesskab har værdier som at tage hensyn til hinanden, lytte til hinanden og vente på tur. Vi sætter ligeledes fokus på venskaber og godt kammeratskab — hvad vil det sige at være en god kammerat, at drage omsorg for hinanden og at være rummelig og tolerant? Hvordan har vi det med os selv og hinanden i forskellige sammenhænge? Vi skal have lov til at være her alle sammen.

      I mellemgruppen laver vi ofte forløb, der gentager sig uge efter uge, som gør, at børnene kan høste glæde af deres erfaringer.

      Grøn stue - Storbørnsgruppen

      En hverdag i det sidste år i børnehaven, hvor legen fortsat fylder meget. Vi har fokus på de færdigheder, som hører til denne aldersgruppe i forberedelsen til skolestart. Her tænker vi især på selvhjulpenhed, udholdenhed, robusthed og det at kunne indgå socialt i en større gruppe.

      En hverdag hvor børnene fortsætter med at øve sig i at koncentrere / fordybe sig, sidde stille, lytte aktivt og vente på tur, ikke blot fordi de snart skal gå i skole, men fordi de har alderen til at kunne mestre det. Vi øver børnene i at være rummelige overfor hinanden og andre, og det at kunne aflæse hinanden og sige fra og til i konfliktsituationer på en hensigtsmæssig måde. Det er nødvendigt at øve sig på at kunne sætte ord på egne og andres følelser og tanker og udvise empati / indlevelsesevne.

      En hverdag hvor målet specielt er, at børnene får skabt en fællesskabskultur, som er præget af tolerance, nysgerrighed, åbenhed og ligeværdighed, hvor alle deltager aktivt og positivt. Det er nødvendigt for os at lære børnene, at være robuste og være gode til at tage vare på sig selv og sine kammerater.

      I storbørnsgruppen er der både fokus på proces og produkt. I aktiviteterne øver vi børnene i at gøre noget færdigt og det at gøre sit bedste.

      Vi ønsker, at det sidste år i børnehaven skal være en god afslutning på et godt børnehaveliv!

      Aktiviteter i børnehaven

      Disse aktiviteter og forløb kan foregå med hele gruppen samlet, eller de kan foregå i mindre grupper, som vi vurderer, vil have glæde af at være tættere sammen i en periode.

      Aktiviteter, der berører alle læreplanstemaerne og som underbygger og støtter den sociale udvikling. Det er målet at give børnene nogle gode succesoplevelser omkring det at deltage i et fællesskab, samt give mulighed for, at børnene kan opnå brugbare redskaber til at kunne organisere forskellige lege og aktiviteter.

      Rytmik , - forskellige lege og sange med og uden instrumenter, - barnet får brugt kroppen og får pulsen op, samtidig med, at sprog og rytmesans styrkes. Også sammenholdet styrkes gennem de fælles oplevelser af at få noget til at lykkes, fordi vi alle sammen bidrager til det.

      Regellege , - simple, let forståelige og tidsbegrænsede regellege, hvor barnets evne til at organisere og at se ting i et større perspektiv styrkes, og hvor det igen handler om at få noget til at lykkes, fordi alle bidrager til det.

      Kreative aktiviteter , - det kan være hvad som helst, der lige byder sig til, men pointer er, at det skal tale til det kreative i barnet. Det kan være forskelligt håndværk, men det kan ligeså vel være at tegne med kridt på fliserne eller luge i blomsterbedene. Der er større fokus på processen end på produktet, men er der et produkt, opfordrer vi børnene til at gøre sig umage for at styrke koncentration og færdigheder.

      Massage, berøringslege og afslapning , - hvor børnene lærer at give hinanden let massage, øver sig i at give og modtage berøring gennem forskellige lege, samt til sidst at opleve at kunne koble fra og finde fred gennem en stille stund på tæpperne.

      Tur i nærområdet , - udover at øve børnene i at respektere og acceptere en vis disciplin for, at vi kan færdes sikkert i trafikken, udfordrer vi også børn motorisk i forhold til robusthed og udholdenhed ved at variere tur og indhold.

      Sprogarbejde i sociale sammenhænge , som oftest via samlinger. Her bruger vi sproget aktivt gennem dialogisk læsning, - ved at diskutere forskellige emner, hvor børnene lærer at lytte aktivt til hinanden og at spørge ind til det, de andre siger, - og naturligvis gennem konflikthåndtering.

      Aktiviteter målrettet storbørnsgruppen

      I storbørnsgruppen veksler vi mellem aktiviteter i huset og turen i nærmiljø / omegn og Aarhus især med udgangspunkt i de seks læreplanstemaer.

      Ved opstart laver vi en overordnet plan for perioden. Vi giver børnene plads til at være med til at bestemme hvilke aktiviteter, vi vil lave og hvilke steder, de gerne vil besøge.

      De voksne supplerer med, hvad vi mener vil være godt og hensigtsmæssigt for gruppen generelt.

      Når man går i storbørnsgruppen er der nogle aktiviteter, der typisk går igen. Vi viser hinanden, hvor vi bor. Vi har temaer om vores familie, hjem, fritid, interesser, vores krop generelt og kost. Vi afholder årstidsfester. Bruger materialet ”Trin for trin” projekt og ”Fri for mobberi”. Har diverse ture til biblioteket, skoletandlæge, skolen i Beder og Malling, cykelture i nærområdet, en årlig fodboldturnering for alle storbørnsgrupperne i Beder. Vi har bus/ togture til Aarhus, til f.eks. AROS og DOKK1. En teaterforestilling i forbindelse med vores sommerfest i juni, som er en fin afslutning på børnehavetiden! 

      Vi har et årligt tæt samarbejde med de øvrige institutioner i Beder og Malling samt Beder - og Malling Skole. Vi har i fællesskab skrevet en pjece omkring skolestart, hvor vi fremhæver, hvordan vi kan være med til at skabe en god overgang til det kommende skoleliv.

       

      Følgende er med udgangspunkt i Børn og Unges kostpolitik og sundhedsplejerskens anbefalinger, samt med opbakning fra forældrerådet:

      • Vuggestuen har en ”nul sukker politik”. Dvs. at der i madpakker og til fødselsdage ikke må være sukkerholdige madvarer.
      • Børnehaven har ift. madpakker en ”nul sukker politik”, men til fødselsdage må der serveres EN sukkerholdig ting.

      Smilehullets sukkerpolitik

      Som forælder bestemmer du selvfølgelig, hvad der skal i madpakken, men med reference til Børn og Unges kostpolitik, anbefaler vi at følgende ikke medbringes i madpakken:

      • Smoothie 
      • Yoghurt
      • Kiks
      • Müslibar
      • Pomfritter / nuggets
      • Figenstænger
      • Rosiner
      • Tørret frugt
      • Tørrede grøntsager
      • Hvidt brød (uden fuldkornsmærket)
      Madpakke i vuggestuen
      Madpakke i børnehaven

      Har du som forælder brug for gode råd angående madpakker eller idéer til, hvad du kan servere til fødselsdage, er du velkommen til at kontakte personalet eller sundhedsplejerske Line Frederiksen: 5157 5147.

      Alle børn har hver dag 1 frugt-, frokost- og eftermiddagsmadpakke med. Der spises medbragt morgenmad i Smilehullet mellem kl. 6.30-7.30.

      Fødevaresmiley

      Se her vores fødevaresmiley:

      Vi stemmer om det

      Det er dig som forælder, der er med til at stemme, om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

      Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

      I tæt samarbejde med forældrene skal vi sikre, at børnenes trivsel, udvikling og læring sker indenfor trygge rammer, der er udstukket fra politisk side.

      Smilehullets opgave er at skabe en indholdsrig hverdag for børnene, så de kan blive nogle livsglade, nysgerrige og selvstændige børn, som er godt rustede til at møde de udfordringer livet byder dem - både nu og i fremtiden. 

      Samarbejdet mellem forældre og Smilehullet foregår både i den daglige garderobesnak om aktuelle hændelser samt i forbindelse med de tilbagevendende samtaler; 3 måneders samtale i vuggestuen og børnehaven, statusudviklingssamtaler for de 2 ½ og 5 årige samt en samtale ved overgangen mellem vuggestuen og børnehaven, efter behov. Smilehullet tilbyder derudover altid en samtale efter behov.

      Få indflydelse på hverdagen

      I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på hverdagen i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

      Se, hvad bestyrelsen i dagtilbuddet arbejder med

      Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

      Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

      Dit barns udvikling og trivsel

      Forældrerådets kommentarer til tilsynsrapport for Smilehullet 2024

      Forældrerådet har fået tilsendt den uvildige tilsynsrapport, som Aarhus Kommune har udarbejdet i foråret 2024. Efterfølgende har forældrerådet haft en samtale med leder og medarbejderrepræsentant om rapporten.

      Forældrerådet synes overordnet, at det er en meget positiv tilsynsrapport. Vi hæfter os især ved, at rapporten pointerer mange af de ting, som vi er glade for og værdsætter ved Smilehullet. Det er især omsorgen, nærværet og den tætte kontakt med børnene, strukturen på dagen og den stærke organisering i personalegruppen. Det er noget vi som forældre tit bare tager for givet – men det har en kæmpe betydning for den gode trivsel vi mærker på både personale og børn. Vi er glade for, at rapporten også pointerer, at der er et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem forældre og personale og mellem ledelse og forældreråd. Forældrerådet oplever en åbenhed og villighed, fra ledelsen og medarbejdere, til at gå i dialog og udfolde de pædagogiske principper bag en given aktivitet eller struktur, og til generelt at involvere forældrene.

      Til samtalen med medarbejderrepræsentanten fik forældrerådet lejlighed til at spørge ind til personalets oplevelse af selve tilsynet og rapporten. Det bekræftede vores oplevelse af en rigtig god evalueringskultur i Smilehullet, som vi kender fra dagligdagen, og som rapporten også peger på, der gør at personalet hurtigt får drøftet, reflekteret over og samlet op på forhold i deres praksis, som kunne blive bedre. Et eksempel på dette kunne være arbejdet med at systematisere sprogarbejdet, som rapporten peger på kunne blive bedre. Det arbejde er de to sprogansvarlige pædagoger allerede i gang med videreudvikle.

      Forældrerådet gælder sig til at følge med i udviklingen af processen omkring tilsyn og vi håber at de erfaringer, som personalet og forældrerådsrepræsentanter har haft ved dette første tilsyn, vil blive brugt til at gøre oplevelsen endnu bedre næste gang.

       

      Sidst opdateret: 7. november 2024